Den uforudsigelige gæst


Tidligere var gæsterne omhyggeligt og tidligt ud med bookingerne. I dag kan det være fra dag til dag, time til time, og de er i tilgift mere troløse. De vælger ikke nødvendigvis ud fra lokale forhold eller tidligere besøg. Fremtidsforskere taler om, at vi er blevet et samfund af situider; mennesker, der er styret af sammenhænge, relationer, fleksibilitet og valg. Det moderne menneske vil være unikt og signalerer personlighed og individualitet gennem forbrugsmønstre. Vi optræder i forskellige sammenhænge. Den ene dag møder en gæst en forretningsforbindelse på den lokale restaurant, mens han eller hun dagen efter sætter sig selv i scene som kongelig på et af landets slotte. Vores valg af produkter og ydelser er bestemt af den måde, vi ønsker, at verden skal se os på. I en hotel og restaurant-kontekst bliver produkternes historie og autenticitet således et vigtigt parameter for gæsternes personlige fortælling, og de valg, gæsten træffer, får næsten symbolsk betydning. Gæsten bliver synonym med produktet eller servicen. Hoteller, restauranter og caféer har ikke mulighed for at tilpasse lokaler, beliggenhed eller indretning til hvert enkelt individ. Til gengæld kan virksomhederne målrette deres ydelser og gennem god og professionel service skabe unikke oplevelser, som rammer individuelt og gør den enkelte gæst til noget særligt.

Bjerge er til at flytte med

Vi arbejder i receptionen med at flytte fokus fra kontorarbejdet til gæsterne. Nu ser vi gæsterne på en ny måde og bliver bedre og bedre til at sætte os ind i deres behov – også for at blive genkendt under næste besøg hos os. Min erfaring er, at vi kan flytte bjerge ved at have skarpt fokus på de enkelte og vigtige dele.

Receptionistchef Gitte Kühl Vendelhaven, Hotel Propellen