Måleskema


Se eksempel på måleskema her

Formålet med måleskemaet er at dokumentere og fastholde

Eksempelvis; vi ønsker at hæve omsætning pr. gæst og det vil vi gøre via mersalg af pre-dinner drinks.

Herefter arbejder vi os igennem skemaet:
Hvad har vi fokus på at forbedre: omsætning pr. gæst
Målepunkt: sælger vi flere pre-dinner drinks end samme tid sidste år
Hvorfor: mersalg skaber utroligt meget værdi, idet vores overskud ligger på de yderste marginaler.

Ansvarlig: restaurantchef

Hjælper 1: tjener A             

Hjælper 2: kok A   

Ansvarsområde: opskrifter og personaletræning

Ansvarsområde: varebestilling og opfyldning

Ansvarsområde: producer sourmix

Hvad gør vi, før vi går i gang?

1.     Undersøg hvilke drinks der allerede sælger godt
2.     Er logistikken god? – er is, glas, sugerør, mix, pyntefrugt mv. nemt at håndtere?
3.     Er alle informeret om hvad, hvordan og hvorfor?

Opfølgningsmøde (f.eks. ifm. fast tavle- eller personalemøde)

Registrering af ændringer og resultater:
-        De nye salgstal registres på daglig basis og efter en måned, sammenlignes med samme tid sidste år.

Når man arbejder med målstyring og -skemaer, er det altid en god ide at overholde SMART formulering.

Mål skal være SMART

At styre og lede en virksomhed på et fundament af mål kaldes målstyring. Først sættes mål for virksomheden som helhed. Disse mål nedbrydes til forretningsenheder, til afdelinger og sidst til individuelle mål, som de ansvarlige følger op på. På den måde arbejder hver eneste medarbejder på at opfylde mål, som er relevante for hele organisationen.

Når man definerer mål, er det relevant at arbejde med forskellige målkategorier. Det kan for eksempel være salgsrelaterede, procesorienterede og interne trivselsmål.

Målene skal være SMART:

S-pecific (Specifikke)

M-easurable (Målbare)

A-chievable (Opnåelige)

R-elevant (Relevante)

T-imebound (Tidsbestemte)

Overholder vores skema SMART? – lad os kigge på det!

Hvad kan du måle ?

Målepunkter:

- Skridt

- Minutter

- Forstyrrelser fra andre afdelinger

- Hjælp fra andre afdelinger

- Gæstetilfredshed

- Nye produkter

- Fejl

- Samarbejde på tværs

- Ventetid

- Arbejde med spild

- Om gæsten vil anbefale stedet til andre

- Omsætning

- Sparede lønudgifter

- Omveje

- Gentagelser uden for mål

- Omfordelte lønudgifter

- Medarbejdertilfredshed

- Nye idéer

- Gæstekontaktpunkter