Derfor skal du måle


Resultater og en positiv bundlinje er en konsekvens af overblik og målstyring. Det er ikke nok at gøre det så godt, man kan.

Vejen til vækst og styring er, når alle arbejder aktivt med handlingsorienterede, målbare og synlige mål – og følger op på disse. Det fulde udbytte af medarbejdernes ressourcer opnår man bedst ved at give den enkelte medarbejder viden og redskaber til selv at optimere arbejdsdagen gennem forandringer. For at forandringer kan fastholdes, må de kunne ’måles og vejes’.

Ofte er arbejdsdagen kaotisk og præget af mange forstyrrelser, men ved at arbejde mål- og resultatorienteret er det ikke tilfældigheder, der styrer, om målene nås.

At forsøge at nå for mange forskellige mål på en gang fører udelukkende til en middelmådig opfyldelse af dem alle. En væsentlig forudsætning for en god økonomi er, at alle arbejder i samme retning, og at arbejdstimerne sikrer et optimalt udbytte.

Det mål er inden for rækkevidde, hvis du og dine kolleger kan svare ja til følgende spørgsmål:

• Har du et overblik over virksomhedens strategiske mål for service, overskud, medarbejdertrivsel og øget omsætning?

• Ved I, hvad I skal gøre hver dag, når I går på arbejde?

• Ved I, hvad I skal gøre for at nå virksomhedens overordnede økonomiske mål?

• Formår du som leder omsætte virksomhedens overordnede strategiske og økonomiske mål til operationelle daglige mål?

• Kan I som medarbejdere se og handle på det?

• Arbejder I mål- og resultatorienteret i hverdagen, så det ikke er tilfældigheder, der styrer, om I når målene?

Til lederen: Vælg mål og hold fokus!

Vælg et eller to mål, der får din og virksomhedens energi og opmærksomhed. Få struktur, og styr alle virksomhedens ressourcer i de rigtige retninger. På den måde bliver hverdagens travlhed og forstyrrelser kontrollerede og produktive.

Det giver højt energiniveau og godt udbytte i en virksomhed, hvis:

• Du omsætter virksomhedens overordnede strategiske og økonomiske mål til operationelle daglige mål,

• Dine medarbejdere ved, hvad de skal gøre hver dag, når de går på arbejde, for at I når jeres overordnede økonomiske mål,

• Du kommunikerer jeres mål, så hver enkelt medarbejder både kan se og handle på dem.

Simple målepunkter

Nogle enkle og simple målepunkter gør det hurtigt og let at motivere til at fokusere og prioritere, så du kan arbejde med de mål, der giver resultater med det samme. Disse punkter er tilknyttet de enkelte kapitler i bogen og handler om alt fra måling af skridt og ventetid til måling af gæstekontakt og medarbejdertilfredshed.

Vil I spare tid, forbedre serviceniveau, højne medarbejdertrivsel og opfylde budgetmål, så bare kom i gang. Det fantastiske ved denne branche er, at værdien af alle forbedringer kan ses og måles med det samme med de rigtige værktøjer ved hånden!

Case: Fokus på porcelæn

Det virker måske som en bagatel, men det er jo som bekendt de mange bække små, der gør forskellen. Derfor har jeg i en periode haft fokus på spild af vores porcelæn. Der er mange hænder på glas og tallerkener, og det sker, at servicet går i stykker. Jeg har bedt personalet notere, hvad der er smadret, og derefter gemme det et særligt sted. Regnestykket og mængden af smadret porcelæn har absolut haft en positiv virkning. Personalet har skærpet opmærksomheden – og forsigtigheden.

Køkkenchef Jimmy Christensen, Hotel Propellen